We regelen veel overheidszaken online. Berichten van onder meer de Belastingdienst verschijnen steeds vaker in de digitale Berichtenbox op MijnOverheid.nl.
Digitale post in de Berichtenbox.
De overheid communiceert steeds vaker digitaal. Iedereen moet op termijn alle brieven van de overheid digitaal kunnen ontvangen. De berichten komen in de digitale brievenbus van de overheid: de Berichtenbox op “MijnOverheid.nl” of in de app. Hierin staan allerlei berichten aan u gericht, bijvoorbeeld van de Belastingdienst en het UWV. Maar u ontvangt ook informatie over uw AOW, paspoortverlenging of een herinnering voor een APK van de auto. Ook sluiten steeds meer gemeenten zich aan bij MijnOverheid. Zij informeren bijvoorbeeld over de gemeentebelasting. Ook waterschappen doen mee aan MijnOverheid. U hebt wel een account nodig op MijnOverheid.nl om de Berichtenbox te openen.
Berichtenbox openen.
Nieuw bericht in de Berichtenbox? U ontvangt hierover een e-mail op het opgegeven e-mailadres. In dit mailtje staat nooit een link. Ga altijd zelf naar “MijnOverheid.nl” om het bericht van de overheid te lezen. Open zo een bericht:
- Surf naar https://mijn.overheid.nl/
- Klik op Inloggen met DigiD.
- Kies of u wilt inloggen met de DigiD-app of met de gebruikersnaam en het wachtwoord.
- Vul uw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord in.
- Klik op Inloggen of log in met de app.
- Vul indien nodig de sms-code in en klik op Volgende.
- Het kan dat er nieuwe organisaties zijn die digitale berichten naar u willen sturen via de Berichtenbox. Zet een vinkje voor de organisaties waarvan u digitaal bericht wilt ontvangen (let op: u ontvangt van deze organisaties dan geen papieren post meer) en klik op Opslaan.
- In het overzicht staat meteen een lijst met de meest recente berichten. Klik op Naar uw Berichtenbox om alle post te zien.
- Klik op een bericht om het te lezen. Dit kan bijvoorbeeld een bericht zijn van de Belastingdienst.
- Vaak stuurt een organisatie een bijlage mee. Die ziet u onder 'Bijlage(n)'. Klik op de titel van de bijlage en open het document of sla het op op de computer. Opent het document niet? U hebt dan het programma Adobe Reader nodig.
- Verplaats eventueel een gelezen brief naar het archief. Open hiervoor de brief en klik op Verplaats naar archief.
- Klik rechtsboven op Uitloggenals u klaar bent.
Meldingen krijgen via e-mail.
Geen e-mail ontvangen van MijnOverheid bij een nieuw bericht? Controleer of deze optie juist is ingesteld.
- Klik op Instellingen.
- Controleer het e-mailadres onder 'E-mailadres'. Klopt het adres niet? Pas dit dan zo aan:
- Klik op Ander e-mailadres gebruiken.
- Typ het e-mailadres waarop u een melding wilt ontvangen.
- Klik op Bewaren.
- Controleer of onder 'Meldingen' de opties 'Melding bij een nieuw bericht in de Berichtenbox', 'Herinneringen van nog niet gelezen berichten in de Berichtenbox' en 'Melding bij een statuswijziging in Lopende zaken' op 'Aan' staan. Niet het geval? Klik op Uit zodat het schuifje groen wordt.
- Klik op Bewaren.
- Klik op Uitloggenals u klaar bent.
Hulp nodig bij het activeren van de Berichtenbox? Ga naar de site van de Belastingdienst voor meer informatie.
Liever geen digitale post.
Geef zelf aan of u post digitaal wilt ontvangen van overheidsinstanties. Doe dit bij de instellingen van MijnOverheid.
- Log in bij overheid.nl zoals hierboven staat omschreven.
- Klik op Instellingen.
- Onder 'Organisaties Berichtenbox' staan verschillende categorieën. Bijvoorbeeld 'Landelijke organisaties' en 'Gemeenten'. Klik op een categorie.
- Er staat een vinkje voor elke overheidsorganisatie waar u digitale post van ontvangt. Liever géén digitale post van een overheidsorganisatie (en dus alleen papieren post)? Haal het vinkje ervoor weg door op de overheidsorganisatie te klikken. Bij 'Belastingdienst' kunt u het vinkje niet verwijderen. Wilt u toch papieren post, neem dan contact op met de Helpdesk Digitale Post.
- Klik onderin op Bewaren.